Пропускане към основното съдържание

Представена публикация

Забавяне на времето

Франсиско Гоя- драматичното творчество на един мрачен гений, споделено с Христо Ангелов

Христо Ангелов

Франсиско Гоя безспорно е един от гениите не само на испанското, а и на световното изкуство. Човек трудно би останал безучастен пред  жестокостта, представена в графичния цикъл „Ужасите на войната”, гротескността , неприкрития сарказъм и иронията излъчваща се от другите му графични серии  „Капричос” и „Диспаратес” и естествено от мрака, с който поглъща и „мачка” зрителя в прочутите си Черни картини, които рисува в края на живота си. Стилът му на рисуване е експресивен, мазките на четката градят образи, далеч от идеала за красота (даже напротив- Гоя умишлено търси грозното и уродливото, особено в по- късните си работи). Всъщност  творчеството му може основно да се раздели на няколко периода, като аз смятам да се спра на този, който лично мен ме вълнува най- много и който обхваща живота му след 50-тата му годишнина (именно нещата рисувани през този период ме впечатлиха толкова силно, че когато ги видях за пръв път в известна степен ме накараха да преосмисля дотогавашното си отношение към изобразителното изкуство).
Няма да се спирам подробно на детайли от живота му. Роден е на 30 март 1746 г. в селцето Фуендетодес, в семейството на баща занаятчия и майка, произхождаща от дребната аристокрация и  умира на 82 г., на 16 април 1828 г. във френския град Бордо.  През  1792 г. след тежко заболяване губи слуха си (това винаги ме подсеща и за друг гений, който също бидейки глух е създал велики и разтърсващи произведения - Лудвиг ван Бетовен) и до края на живота си твори в пълната тишина на собствения си свят, изпълнен с ехотата  на депресията и сенките на демони, които тормозейки чувствителното съзнание на художника намират все пак своя път да се „родят” (или по- скоро- „изродят”) на платното.
 Интересното е, че в началото на кариерата му палитрата му съдържа много по- светли и жизнерадостни цветове и мотиви. Темите, които изобразява са модерните тогава сцени от живота на аристокрацията, както и на обикновените испанци. Сцени от бита или сцени, изобразяващи безгрижни и наслаждаващи се на живота девойки и младежи (да не забравяме, че след 1776 г. в продължение на 15 години Гоя работи и изготвя проектите във фабрика за гоблени- това няма как да не окаже влияние върху тогавашния му стил на рисуване) . За да стигнем обаче до 1797 г. и началото на работата му по- първия му по- значим графичен цикъл-  „Капричос” (в превод- „Прищевки”) Тук тематиката вече е коренно различна- карикатурни, отблъскващи  образи, подчинени на първичните си инстинкти и вследствие на това усмяни от художника, както и безпощадна критика на вилнеещата по това време Инквизиция (именно поради тази причина няколко дни след издаването им гравюрите са изтеглени от продажба заради страх от гонения от страна на духовенството). Тук е и една от най- популярните графики на Гоя-спяща мъжка фигура с вилнеещи над нея подобни на прилепи и сови демони и носеща красноречивото заглавие „Сънят на разума ражда чудовища”.
 Войната на Испания с Наполеонова Франция води през 1810 г.  Гоя към създаването на следващата му

  поредица от графики, „Ужасите на войната”. Директни, ужасяващи произведения, които те сграбчват за гърлото, оставят те без дъх и те карат да се питаш отново и отново имат ли граници човешката жестокост и безумие (както и друг път съм казвал, според мен лично- не). Според някои изследователи на историята на изкуството  тези графики на Гоя са и първия опит за фото- документалистика, поне в смисъла, който влага съвременния човек в това понятие. Нищо не е спестено на зрителя- разчленени, разкъсани и осакатени тела, измъчвани и обезобразени жертви на френските окупатори, набучени по грозно стърчащи в полето дървета крака, ръце и глави.
  И естествено стигаме до 1819 г. и отшелничеството му в една къща близо до Мадрид, наричана от местните „Къщата на глухия” (любопитно съвпадение е, че предишния собственик на къщата също е бил глух). Депресиран и самотен, 72 годишния Гоя излива цялата му насъбрала се болка от заобикалящата го действителност,  рисувайки направо върху стените на дома си. По- късно тези стенописи са свалени, запазени и сега се съхраняват и могат да бъдат видяни в мадридската галерия „Прадо”. Това, че е глух изостря сетивността му и му помага по- добре да изобрази емоциите, вътрешния свят на фигурите от Черните картини (самият Гоя не им е сложил никакво заглавие, но преобладаващите мрачни нюанси и нарисуваните сюжети са достатъчно основание, за да бъдат озаглавени по- късно така от изкуствоведите). Едни от най- въздействащите са „Двама старци ядат супа”, „Вещерски Сабат”.
 Сред тези стенописи е и „Сатурн изяжда синовете си”.  Вдъхновен е от легендата за древния бог Сатурн, който разкъсва и изяжда децата си, опитвайки се по този начин да предотврати предсказанието, че едно от тях ще го предаде. Преди няколко години бях гледал една много добре направена поредица на Би Би Си посветена на великите художници и техните шедьоври. В нея във връзка с точно тази картина се споменаваше любопитния факт, че в първоначалния вариант на творбата Гоя с присъщата за него ексцентричност и директност е изобразил ядящия човешко месо
Сатурн с еректирал член. По този начин явно е искал да засили усещането за нещо животинско, отблъскващо и извън „нормалното” у този полудял, излязъл извън „контрол” в яростта си (и едновременно с това и в страха си) Бог. Впоследствие обаче явно все пак някакъв елемент на авторова цензура е надделял и художника е замазал и покрил с бои тази част от стенописа. Друг любопитен факт е, че „Сатурн изяжда синовете си” е била нарисувана на стената в трапезарията на художника (може би проява на черно чувство за хумор от страна на Гоя?- едва ли подобна творба би предразположила към добър апетит , който и да било, седнал да похапне на масата срещу нея :) ).  

  Както споменах и в началото на статията, експресивния му и освободен начин на рисуване се превръща не само в негова „запазена марка”, но той оказва влияние и на много от по- късно появилите се художници. Например немските експресионисти от началото на 20-и век в много голяма степен работят в стилистиката на Гоя. А и повторяемостта на историческите събития (Гоя е бил жив свидетел на Испано- френската война, а те- на две световни войни) също няма как да не окаже влияние върху творчеството им. В този ред на мисли масово е разпространено мнението, че той е последния от старите майстори и същевременно първия от модерните (твърдение, с което и аз съм напълно съгласен).

Коментари

  1. Много ти благодаря за чудесната статия! Интелигентно написано четиво, а и много интригуващо.

    ОтговорИзтриване
  2. Христо Ангелов12 август 2017 г., 6:31 ч.

    Аз ти благодаря много, че я публикува и за чудесните думи :) :) !

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Популярни публикации от този блог

Вещи, които имат лоша енергия

Докато изхвърлях сухи цветя днес ми дойде идеята да напиша статия за вещите, носещи лоша енергия. Те са толкова много, както и толкова разнообразни, че надали ще успея да ги класифицирам в рамките на тази публикация.

 Когато говорим са обсебени вещи, всеки си представя Анабел или сходните с нея асоцияции, но не можете да повярвате колко много от заобикалящата ви материя има негативно присъствия, независимо, че е нежива. Ще дам няколко примера, като целта ми е да ви замисля, а не да ви убедя в правотата си.


 Огледалата   На огледалата бях посветила отделен пост, но сега ще кажа само няколко думи за тях. Те са портал към отвъдното, или ако искате го наречете - "паралелен свят". Не се втренчвайте по никакъв повод в повърхността на този магичен предмет, защото не знаете къде може да ви отнесе. Не е желателно да имате огледало в спалнята, особено когато е тъмно и витаят всякакви сили, подвластни на мрака.   Избягвайте също контакта със старинни огледала, защото според определен…

За човешката душа, интервю с Орлин Баев

Казвам здравей на Орлин Баев, който е един от най-изявените психолози в България  и неспорно познавател на човешката душа. Дипломиран психолог, който обаче не се задоволява само с познанието, добито в университетските среди, продължаващ развитието си, с едничката цел да помага на хората. Провежда психотерапия, включваща Когнитивно поведенческа такава, както и хипноза, с цел разкриване на онези сенки, намиращи се дълбоко в подсъзнанието, но отговорни за страданието, така присъщо на нашата природа.


 Ева: Здравей и благодаря, че прие поканата ми за интервю. Би ли казал няколко думи за себе си на читателите?



Орлин Баев:  Аз съм ... човек, просто човек. За малко съм на този свят, гостенин съм на тази земя - знам го. Затова се старая да живея така, че да я правя по-добро място, доколкото е по силите ми и е рекъл безкраят. Обичам, обичам да обичам. Знам каква райска може да бъде тази планета, виждам я такава. Виждам хората съзнателни, резониращи с любовта, мъдростта, творческата свобода. К…

Пет признака, показващи, че имаш силно развита интуиция

"Интуицията е свещен дар, а умът - негов предан слуга. Изградили сме общество, което почита слугата, а забравя за дарa."

                                                                                                                             Алберт Айнщайн










 Някак в забързания си живот забравяме, че имаме и други сетива, освен тези, които вече сме разпознали. Много често, именно тези скрити дарове от Бог, много ясно ни подсказват какво точно трябва да направим в дадена ситуация, но уви, изобщо не слушаме вътрешния си глас.
 Страхът е например от онези недостатъци, а смело бих го нарекла и порок, който произтича именно от непознаването на вътрешната ни същност.
 Но нека говорим по същество и проследим онези пет  признака, които съвсем очебийно говорят за това, че имате силно развита интуиция, в която трябва да се вслушвате повече.



  Първи признак: Ако имате ясни съновидения, които много добре си спомняте, когато се събудите сутрин, то задължително трябва да се замислите, от…

Преминаване в Петото измерение

Много хора се пробуждат, а други все още са в летаргия, неразбиращи какво се случва с човечеството. За тези които са наясно какво е Третото измерение, бих искала да кажа, че много от нас навлизат в Четвъртото, като пълната трансформация ни води до т.нар. Пето измерение. Ако мога да обясня за какво идва на реч с "човешки" думи, то определено бих се спряла на това, че всичко, което ни дават сетивата не е съсвем "реално" и подлежи на "корекции", които биха били постигнати, когато отделния индивид започне да вибрира с едни по-високи честоти.
 Нека си представим как стоим по средата на улица, заобиколени от високи сгради. Способни сме да видим сградите, минувачите по улицата, трафика, слънцето, облаците.., но можем ли да видим какво се случва зад самите сгради? Е, отговорът е еднозначен - не, не можем! Ако обаче започнете да трептите с други честоти, прескачайки в Петото измерение, то няма да имате подобен проблем, защото съзнанието би било до толкова развит…

На къде отиваш Свят?

На къде отиваш отиваш Свят? На къде си тръгнал?  Яхнали белите коне, подвластни на Северняка, забравени в утехата на утрешния ден, вървим устремени към миналото, погубвайки настоящето. И тия хиляди съдби се свират по безветрените улички на живота, търсейки спасение от самите себе си. На пръв поглед съвършени, неуморни и горди, затъваме все по-надълбоко в блатото на черните мисли, забравили от къде сме дошли, практикувайки магията на самоунищожението...На къде отиваш Свят?

 Безкрайни сиви тълпи се молят в храма за собственото си спасение, забравили смисъла на Божественото, така дълбоко скрит в тленността на смъртните тела, загубили представа що е безкрайност. Разгръщайки поредната страница, водеща към гибелта на несбъднатото, планирайки собствения си край, някак все не осъзнаваме красотата, която би ни дарила светлината. А тъмната страна на Луната е толкова неотразима, обвита в мрака си, че тласка към разруха и унищожение, защото душите кървят под слънчевите лъчи, като свирепи вампир…

Колабринската библия, споделено с Краси Мундова

От дълго време в мен се породи желание и идея да напиша статия свързана с манускрипта от Колбрин. Древен ръкопис, който се състои от няколко части с различен произход. Смята се, че най-древната част от ръкописа е написана преди около 1500 г. пр.н.е. от древни египетски учени и астролози, които са нарекли ръкописа „Великата книга“.  Част от манускрипта е свързан с представите на древната херметическа школа за произхода на света и човека. Текста съдържа също така и разказа за масовото изселване на евреите от Египет, което го доближава като разказ и до старозаветните книги.  Хиляди години ръкописът е бил съхраняван в древен Египет, като се смята, че  е тайна книга на орден наречен „Синовете на огъня“. Древна египетска секта, чиито произход се губи във времето. Част от авторите, посветили време и енергия, за да изследват текста считат, че е ранносредновековен фалшификат, но за други, той е текст с оригинален древен произход, който крие в себе си знанията на Атлантида и древен Египет. Спо…

Какъв тип личност си - картинен тест

Вероятно всеки познава себе си  малко или много, но все пак си остава неразгаданата загадка, а именно кой съм всъщност аз? Този картинен тест може да ви помогне поне малко да преоткриете себе си, разбирайки кои са вашите положителни и кои - отрицателните черти на характера ви. Предлагам да опитате, като ще се радвам на коментари под поста.




  Нека започнем...Изберете само една от посочените картинки, като след това можете да прочетете отговорите, посочени в края на тази публикация. 



  Картинка номер 1: 





Картинка номер 2: 






  Картинка номер 3: 





  Картинка номер 4:




  Картинка номер 5:









            Отговори: 


Картинка номер 1: Ако сте избрали картинка с номер две, то е твърде вероятно често да се чувствате като аутсайдер, а и неразбран от света който ви заобикаля. Силно привлечен от мистичното, често се чувствате като гост на тази планета, очаквайки момента, в който някой ще ви отведе у дома. Възможно е и да сте депресиран, но важното е да разберете, че да си различен не е порок, а преимущ…

Защита от негативна енергия

През последните дни около мен имаше доста дебати, относно негативни енергийни влияния, или другояче казано - магии. Ако сте чели статиите ми досега, то вероятно знаете повече, относно защитните ритуали, които лично аз използвам. У мен обаче непрестанно напира едно особено чувство, карайки ме да размишлявам по-задълбочено по въпросния проблем, базирайки се върху научни данни, както и житейски опит.

 Предишната вечер бях буквално обладана от идеята, като съзнанието ми работеше неуморно, търсейки някакъв знак от съдбата. Бях доста изморена, наближаваше дванадесет, а нали  знаете, че това е часът на чудесата?

Магията на огледалата

Всеки от нас използва огледало поне няколко пъти на ден. По суетните дори не откъсват поглед от него, търсейки отражението си дори във витрините на градските магазини. Някога обаче замисляли ли сте каква опасност се крие отвъд огледалното ви отражение?


 Знаете ли, че огледалата са портал към паралелни светове, както и към света на мъртвите? Когато в къщата има починал човек, огледалата се закриват, защото има опасност, духът да остане пленен на границата на два свята. Всички тези традиции не са случайни, като трябва много внимателно да се вслушаме в тяхното послание. 

Глупакът в таро, като въведение в древната херметическа традиция, споделено с Краси Мундова

В поредица от статии бих искала да ви запозная с пътя на ученика в древен Египет, който е бил представен чрез големите аркани в таро, като символи на инициация в древната херметическа школа. Всеки е чувал, че таро се използва предимно за гадаене, но в действителност езотеричния произход на картите е със съвсем различно предназначение. Способността да гадаем е само ефект от пътя на инициация, който се достига от малцина. Таро е свързан с египетския начин на мислене, който се състои от три способа за пробуждане на вродената интелигентност в човекa. Тези три способа са и три основни принципа в херметизма. Те са в основата на структурата на битието и на личността. Ученикът преди да поеме трънливият път на просветление се запознава първо с тези основни начала.