Христо Ангелов |
Като
встъпление по темата бих могъл само да
кажа, че противно на всеобщото мнение
рок и метъл музикантите ( а също и много
от техните фенове) не са примитивни,
първосигнални представители на така
наречената поп култура и „ниско”
изкуство (последния термин се използва
обикновено от музикални критици, за
които развитието на музиката спира
някъде в началото на 20-и век и от тогава
според тях вече не е създадено нищо
стойностно). Напротив, доста от тях имат
интереси в различни области на човешкото
познание, имат активна политическа и
гражданска позиция, а някои дори и (о,
чудо на чудесата ;) !) четат книги
(веднага ми изниква в главата примера
с култовия албум на Пинк Флойд
„Animals” („Животни”) където
под влиянието на известната книга на
Джордж Оруел „Животинската ферма” те
правят собствена интерпретация по
темата като в рамките на три основни
песни разделят обществото на три групи-
кучета, свине и овце). Хм, пак намерих
начин да вкарам името на Флойд в моя
статия, ама няма как- просто съм под
влиянието на предстоящия концерт на
Роджър Уотърс в България след няколко
месеца .
1037theloon.com |
А сега по
същество. Хронологично естествено
започвам с ливърпулските новатори
Бийтълс и увлечението им по източната
философия. Всичко започва в средата на
60-е години, когато китариста Джордж
Харисън е толкова силно впечатлен от
богатата и тайнствена култура
на Индия, че успява да „запали” и
останалите членове от групата по идеите
си. Те дори отиват и прекарват няколко
месеца в Индия, където се запознават с
местен гуру и под негово ръководство
практикуват йога и медитация (най-последователен в това отношение остава
самия Харисън, който и след разпадането
на групата продължава да живее според
разбиранията на индуизма). Отделно от
това пък някои фанатични християнски
формирования обвиняват Бийтълс за
проповедници на злото и в разпространението
на анти-християнски послания, което
води дори до публично изгаряне на плочи
с тяхна музика. Между другото, в същото
са обвинявани и техните конкуренти по
това време Ролинг Стоунс, главно заради
албума „Молбата на Техни сатанински
величества”и песни с имена като „Симпатия
към Дявола” (която според Мик Джагър
в вдъхновена от шедьовъра на Булгаков
„Майстора и Маргарита”).
Следват
разбира се едни от законодателите на
„тежкия” звук- Блек Сабат. Първата
група при която окултното и мрачното е
вече толкова силно изразено и водещ
мотив в творчеството им. Дори и самото
име на групата освен „Черна събота„
има и друг смисъл- „сабат” е еврейска
дума и така през Средновековието са
наричали вещерските сборища. В едно
интервю Ози Озбърн с типичното за него
черно чувство за хумор казва, че за да
постигнат целия този легендарен успех
и световна слава, четиримата от групата
са опитали всичко възможно, включително
дори и да продадат душите си на Дявола
(ха-ха, наистина много си падам по подобен
странен, английски хумор). Другите от
основателите на хард- рока- Лед Цепелин.
Китариста Джими Пейдж е известен с
окултните си занимания и дори купува
къща край езерото Лох Нес обитавана от
Алистър Краули (не се съмнявам, че на
читателите на блога името на Краули е
познато и все пак да напомня- той е
британски окултист, чиито „специалитет”
са проклятията-например проклина
доктора, който отказва да му даде хероин
и той наистина умира след по- малко от
24 часа). Музиката на групата е допълнена
с мистичните текстове на вокалиста
Робърт Плант, като някои песни са
вдъхновени от книгите на създателя на
„Властелинът на пръстените” Джон
Толкин. А едно от най-великите парчета
в историята на рок- музиката „Стълба
към небето” според някои теории ако
бъде пуснато наобратно могат да бъдат
чути тайни закодирани сатанински
послания.
Дрийм тиътър
през 1999 г. създават концептуален албум,
с който по чудесен начин продължават
традициите на вече споменатите Пинк
Флойд. Албума се казва “Metropolis Pt. 2:
Scenes from a memory” и е един от
любимите ми. Историята разказана вътре
е за мъж на име Никълъс, който решава да
се подложи на регресивна хипноза.
Постепенно навлиза в спомените си и се
оказва, че в предишния си живот вижда
момиче на име Виктория. Тя е била убита
и Никълъс започва да вярва, че мисията
му е да разкрие убиеца и. Постепенно
научава, че тя е имала връзка
с Джулиън, а след това и с брат му-Едуард.
Чувствата на Едуард обаче са силни и в
крайна сметка отказвайки да я дели с
друг, той убива нея и брат си. Точно в
този момент Никълъс е събуден от
хипнотичния транс. Прибира се в дома
си, където обаче е последван и убит от
тайнствения хипнотизатор. Оказва се,
че хипнотизатора е преродилия се убиец
Едуард, който убивайки Никълъс прикрива
следите си (хм, като че ли малко се
поуплетох в обяснението
ама по- важното е, че “Metropolis Pt. 2:…”
е страхотен и за мен лично центъра на
албума е 12 минутното ориенталско
великолепие “Home”).
Dio |
Разбира се
темата е обширна и със сигурност пропускам
още много имена, които имат езотерични
влияния в творчеството си. Айрън Мейдън
с техния „Числото на Звяра”, човека с
големия глас Рони Джеймс Дио (чиито
текстове са населени с демони, дракони,
магьосници, звездобройци и вълшебници),
гениалният китарист на Дийп Пърпъл и
Рейнбоу Ричи Блекмор, който през
последните 20 години пребивава далече-
далече в средновековната музика и за
още по- пълно вдъхновение живее и твори
в замък някъде в изпълнената с древни
легенди английска провинция. И още, и
още …
TeamRock |
И в заключение
естествено не бих могъл да пропусна да
навляза поне малко в цялата мрачна
вселена на блек и готик метъл музиката.
Там всичко- музика, текстове, оформление
на албумите, сценично поведение, външен
вид и имидж, е свързано и подчинено
разбира се в най- силна степен на
мистичното и окултното. Крейдъл ъф филт
например посвещават албум на унгарската
графиня Елизабет Батори (“Cruelty and
the Beast”), която според легендата
се е къпела в кръвта на девици за да
постигне вечна младост. Въобще темите
избирани от блек и готик артистите са
умишлен контрапункт на това, което е
модерно на масовата музикална сцена в
момента. Те са анти -комерсиални и
възприемат музиката си не като създадена
за масова употреба, а по-скоро като
предназначена за кръг от просветени и
истински разбиращи я. Групи като Крейдъл
ъф филт, Диму Боргир, Чилдрен ъф Бодом
и др. успяват да оставят своя почерк
и продължават традициите на
гореизброените техни предшественици,
стисквайки в своя призрачен юмрук
музиката и мистиката, превръщайки я в
безподобен, кървав демон готов да погълне
неподготвените и епично прехвърляйки
я и в новото хилядолетие.
Благодаря ти, Ева :) и поздравления за хубавия и интересен блог, който си създала!
ОтговорИзтриване